Monday, December 20, 2010

Melencong ke Lahad Datu

Sebenarnya Lahad Datu tidak termasuk dalam destinasi percutian kami sekeluarga. Oleh kerana kedudukannya yang tidak begitu jauh, kami mengambil kesempatan untuk ke sana. Lagipun bukan selalu dapat bercuti di Sabah.

 Perjalanan dengan menaiki van dari Semporna mengambil masa lebih kurang dua jam setengah. Tambang yang dikenakan ialah RM22 seorang. Jalanrayanya agak baik setanding dengan yang ada di Semenanjung. Masalah di sini ialah terdapat banyak lori yang membawa muatan kelapa dan minyak sawit. Lahad Datu merupakan antara  kawasan pengeluar kelapa sawit yang terbesar di Sabah. Antara pekan-pekan kecil yang dilalui ialah Kunak, Madai dan Silam sebelum sampai ke Lahad Datu.

Van yang kami naiki mengalami kerosakan dipertengahan jalan. Pemandu mengambil masa hampir setengah jam untuk memperbaikinya. Yang bagusnya tiada seorang pun yang merungut. Mungkin sudah terbiasa dengan keadaan sedemikian. Memang diakui van yang dinaiki agak sudah sesuai dibuat besi buruk tetapi kerana mengejar masa terpaksalah naik juga.

 Setibanya di persimpangan jalan antara Tawau dan Lahad Datu dari arah Kunak kami terpaksa bertukar van kerana pemandu tidak yakin van yang kami naiki boleh sampai ke destinasi. Kalau kami sabar menunggu trip yang berikutnya tentu lebih selesa kerana van yang digunakan ialah van Mercedes yang agak baru. Masalahnya, di sini van hanya akan bergerak jika van tersebut sudah dipenuhi. Untuk penuh mungkin mengambil masa yang agak lama.

Tidak terdapat banyak tarikan di bandar Lahad Datu. Mungkin ada tempat menarik lain yang kami tidak tahu kerana kami hanya sempat meronda sekitar bandar sahaja.

Tetapi Lahad Datu terkenal dengan Lembah Danumnya. Kawasan tadahan yang luas ini merupakan tempat tinggal bagi badak sumbu Sumatera, orang utan, ungka, kancil, serta harimau bintang. Terdapat sebanyak 270 spesis burung telah direkodkan di kawasan ini. Pusat Kajiselidik Danum terletak di dalam kawasan hutan simpan seluas 440 km persegi ini.

Masjid Bandar Lahad Datu

2 comments:

  1. Hehehehehe...

    sesekali melencong tak per... jgn tukar channel sudah...hehehehe..

    layannnnnnnnnnnnn.....

    ReplyDelete
  2. Kerana melencong bajet pun lari jugak lah. Tapi takpe sesekali apa salahnya.

    ReplyDelete

En/Cik Anonymous... sila tinggalkan nama...