Friday, April 1, 2011

Percutian ke Bukittinggi Pt 4

Sekitar Bukittinggi

Dari Padang kami  sampai di Bukittinggi pada jam lima petang. Kesempatan ini digunakan untuk bersiar-siar di sekitar Menara jam Gadang dan membeli sedikit barangan cenderahati untuk sendiri dan kawan-kawan. Kawasan membeli-belah di kawasan ini dipanggil Pasar Atas.

Di hadapan hotel penginapan

Kenderaan seperti di atas masih digunakan sebagai salah satu tarikan pelancong.

Objek yang paling terkenal di Bukittinggi ialah Menara Jam Gadang. Menara ini dibina pada tahun 1926 dan tingginya ialah 26 meter. Jam Gadang yang terletak dipuncaknya, bergerak secara mekanikal dan terdiri dari empat buah jam (empat muka jam) yang menghadap ke empat arah penjuru mata angin dengan setiap muka jam berdiameter 80 cm. Menara jam ini telah mengalami beberapa kali perubahan bentuk pada bahagian puncaknya. Pada awalnya puncak menara jam ini berbentuk bulat dan di atasnya berdiri patung ayam jantan. Semasa menjajah Indonesia, pemerintah Jepun telah mengubah bahagian puncak menara menjadi berbentuk seperti tokong. Selepas kemerdekaan, bentuknya diubah lagi menjadi seperti rumah adat Minangkabau seperti yang ada sekarang.

Keesokan harinya, masa yang ada pada sebelah pagi sebelum bertolak ke Pekanbaru kami gunakan untuk melawat satu kawasan seperti Grand Canyon di USA iaitu Ngarai Sianok. Ia terletak tidak jauh dari pusat bandar Bukittinggi. Satu kawasan yang dinamakan Taman Panorama dibina khas untuk menikmati pemandangan ngarai ini dari atas. Sedikit bayaran dikenakan untuk masuk ke kawasan ini. Ngarai merupakan satu lembah yang mempunyai tebing berkecuraman hampir 90 darjah. Kelihatan seperti tembok menegak yang ketinggiannya hampir seratus meter dan lebarnya dua ratus meter. Di bahagian bawah ngarai ini terdpat sungai yang boleh digunakan untuk aktiviti berkayak. Di dalam Taman Panorama juga terdapat gua bekas persembunyian tentara Jepun sewaktu Perang Dunia II yang disebut sebagai Lubang Jepang Bukittinggi.

Pintu masuk untuk melihat panorama Ngarai Sianok

Pemandangan ngarai dari atas.

Bahagian bawah ngarai dengan sungai mengalir didasarnya.

Ada bahagian tertentu ngarai ini yang boleh dituruni dengan menggunakan kenderaan. Sempat juga kami sampai ke bawah ngarai dan di sini dapat kita rasakan yang diri kita begitu kecil berbanding keluasan ngarai tersebut.

Jambatan Limpapeh

Sebelum keluar dari kawasan Bukittinggi kami melalui satu jambatan yang dipanggil Jambatan Limpapeh. Jambatan ini ialah sebuah jambatan yang menghubungkan zoo Bukittinggi dengan Kota Fort de Kock yang melintasi Jalan A Yani yang merupakan salah satu jalan utama di sini.

1. Seronoknya berjalan-jalan. Walau penat tapi ada kepuasan dihati....

2. Memang mnengujakan....

Jam Gadang ..... ongkosnya kok gadang pak...

bila saya bisa kesana......mmmmm

3. Kakzakie: Takla penat sangat, tapi yang penting dapat melihat tempat orang...

4. azmnor: Kalau tak pergi dgn pakej, banyak kos boleh dijimatkan, lagipun bebas ke mana nak pergi.. Sampailah tu satu hari nanti.

5. salam bro

sempoi menara jam tu...ala2 minang..:)

6. Wilayah Sumatra Barat termasuk Bukittinggi ialah kawasan majoriti penduduk keturunan Minang, jadi kebanyakan bumbung bangunan berbentuk sebegitu.

7. en_me: memang seronok bercuti dan berjalan ni. Anyway saya suka blog sdra, fotonya cantek banget...

8. terima kasih kerana sudi follow blog saya.

saya belum pernah sampai ke bukit tinggi. teringin juga nak pergi satu hari nanti.

9. al-lavendari: TQ kerana ikut saya juga. Tentu saja tuan boleh ke sana kerana saya selalu baca blog tuan ttg pengalaman dan lawatan ke luar negara.

10. bestnya pergi bercuti... penat2 pun puas...

11. Wah! Bisa saya kesana....huhuhu

1. Bisa saja, setkan cuti dan tiketnya...then redah...

12. Sudah 3 kali saya ke Bukittinggi. Kenangan paling mengusik jiwa adalah semasa melalui jalan Kelok 9. Pertama kali tu, perjalanan waktu malam, jadi tidak berapa menikmati pemandangannya. Selepas itu, perjalanan di siang hari dengan kereta. Sempat pula berhenti untuk melihat pemandangan dari atas ke bawah. Seterusnya, semasa pembinaan jambatan Kelok 9 sedang dijalankan. Kini, pada pengetahuan saya, jambatan itu sudah siap. Jadi, saya akan sekali lagi ke sana untuk merasai pula perjalanan melalui jambatan yang tinggi itu. Insya Allah, 2013 nanti sampailah saya ke Pekanbaru - Padang - Bukittinggi - Pekanbaru.

Semoga Allah SWT permudahkan perancangan dan perlaksaan perjalanan ini...

1. Wah rajinnya ke sana. Perjalanan dari Pekanbaru ke Bukittinggi amat memenatkan. Kalau saya nak ke sana lagi mingkin akan terus mendarat di Padang...

13. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Izinkanlah kami untuk memperkenalkan diri pada Tuan/Puan

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan dengan sepenuh hati di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Motto kami adalah : Kesenangan dan kegembiraan tamu adalah kebahagiaan kami.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

14. ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP …. WE ARE BACK WITH FULL TEAM
    COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL.
    DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS LAWATAN PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
    SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.

PAKEJ LAWATAN SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
    DISINI SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN SILA LETAK KOMENT.

PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, CAP CAY, MIE GORENG, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %
    SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
    INOVA REBORN (05 ORANG )
    ISUZU ELF (11 ORANG )
    ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
    TOYOTA HIACE (11 ORANG )
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
    BUS PERSIARANG (40 0RANG )

15. PAKET PERCUTIAN PADANG – BUKITTINGGI TOUR 4D 3N.
    —————————————————————————-
    DAY 01 : ARRIVAL ~ BUKIT TINGGI (L,D)
    » Tiba di Bandara International Minangkabau.
    » Bertolak ke Bukit tinggi, berhenti sejenak di Air Terjun Lembah Anai
    » Makan tengah hari di Local restoran.
    » Melawat ke Pandai Sikek, kerajinan Songket Ukiran Kayu
    » Melawat ke Pasar Atas dan Jam Gadang
    » Check-in hotel
    » Makan malam di local restoran.

DAY 02 : BUKIT TINGGI ~ MANINJAU (B,L,D)
    » Melawat ke Panorama Ngarai Sianok / Lobang Jepang
    » Melawat ke koto gadang kerajinan perak.
    » Makan Tengah hari di lokal restoran.
    » Melawat ke Tasik Maninjau melewati kelok 44.
    » Melawat Museum Rumah Kelahiran Buya Hamka
    » Kembali ke Bukit tinggi, acara bebas
    » Makan Malam di local restoran.

DAY 03 : BUKIT TINGGI ~ MINANGKABAU ~ PADANG ( B , L , D )
    » Sarapan pagi di hotel
    » Melawat ke sulaman Hj Rosma di Kampong Baso.
    » Melawat ke Tabek Patah , pembuatan kopi dan kripik pisang.
    » Melawat Batu sangkar melihat Istana Pagaruyung
    » Makan tengah hari di lokal restoran.
    » Melawat ke Tasik Singkarak, Menuju Padang
    » City tour Padang (Plaza Andalas, Siti Nurbaya Bridge, Muaro beach), acara bebas
    » Makan Malam di lokal restoran.

DAY 04 : PADANG ~ DEPARTURE ( L )
    » Bertolak menuju airport

Incluide :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+BBM+driver, Entransfee to object wisata, parking, tiping RM10/fax/day

Ekslude :
    Optional programs, tipping driver and tour guide, flight
    Telp/WhatsApp : +6281262388907
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : nuansaindahtour.com

En/Cik Anonymous... sila tinggalkan nama...