Friday, April 15, 2016

Trip Kansai Area Pt 10 - Masjid Kobe

Dari stesyen Rokko kami bergerak ke stesyen Kobe Sannomiya iaitu perhentian terakhir bagi kereta api Hankyu.  Tujuannya ialah hendak ke Masjid Kobe dan makan tengah hari yang sudah agak terlewat. Masjid ini merupakan destinasi wajib singgah bila ke Kobe. Antara masjid tertua di Jepun.

Laluan ke Masjid Kobe. Lebih satu kilometer rasanya. Peta cilok dari sini.

*. Stesyen Kobe Sannomiya
1. Lalu di atas stesyen Sannomiya subway
2. Tokyu Hand Shopping Centre
3. Ikuta Shrine
4. Lintas jalan
*. Masjid Kobe

Ada kedai halal di laluan untuk ke Masjid Kobe.
 
Sampai di simpang sudah ternampak Masjid Kobe ini.
 
Singgah dulu di Restoran Naan Inn  untuk makan. Waktu itu dah hampir jam empat petang. Nasib baik kami cepat sedikit kerana tempoh untuk makan tengah hari hampir habis.
 
Ambil dua pinggan saja untuk bertiga kerana bahagiannya agak banyak. Harga biasalah kalau di sana, sepinggan bersama salad dan minuman 1800 yen.
 
Licin... kebuluran.
 

Bahagian sisinya menghadap jalan.
 



Masjid Kobe yang kalis gempa.
 

Kitano Groceries.
 
Kedai ini terletak betul-betul berhadapan Masjid Kobe. Sempat singgah di sini untuk menambah bahan bekalan makanan kami yang masih ada beberapa hari lagi di Osaka sebelum menuju ke destinasi seterusnya.

20 comments:

  1. Lupa nak kirim salam kat budak Marina kat halal mart tu he..he
    Patutlah orang jepon ni rajin ye Mie..makan bertaim..bukan 24 jam!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh Marina namanya perempuan Indonesia tu... Restoran tu orang Bangla punya rasanya Nekcik... tapi bila di Jepun kenalah ikut cara dia orang...

      Delete
  2. senang je nak ke masjid ni, dulu pergi waktu malam, sesat barat...gps, orientation lari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je nak jumpa masjidnya nohas... Tersesat? jumpa tak masjid tu...

      Delete
  3. belum pernah sampai kobe...ada masjid rupanya kat sini....i mean masjid yg betul2 nampak masjid...bukan mcm islamic centre yg dlm bangunan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masjid Kobe ni masjid tertua di Jepun liza... lebih lama dari yang di Tokyo...

      Delete
  4. Replies
    1. Best kan en Din bila ada masjid kat negara non Muslim ni...

      Delete
  5. Teringt plk happy dpt mkn ayam kari halal kat kobe ni.tp bkn kt naan inn laa.ktorg pi kantin jica.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kantin JICA tu semua orang boleh masuk ke... rasanya penghuni asrama je boleh makan kat situ sebab berdiskaun... Tapi lokasinya pun saya tak tau... hehe

      Delete
  6. haiii PLM ehehe.. cem Disneyland pun ada gak nampak gaya masjid tu dari luar.. ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulak CT ni... macam masjid biasa tapi ruang agak terhad... masjid tertua dan kalis gempa...

      Delete
  7. selalu kat kawasan2 masejid mesti ada punya makanan halal kan.. hewhew.. kalo kat Jepun get ready jelaaa hulur duit pejam mata bayar makanan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu CT... tapi harganya pejam mata aje lah... jgn convert2 kalau tak memang terjelir kelaparan...

      Delete
  8. peergh.. 1KM berjalan kaki ??? heeeeeebatnyaaa ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak terasa pun CT... kita ikut pace sendiri... lagipun cuaca sejuk apa ada hal...

      Delete
  9. Belum pernah sampai ke Kobe. Bertuah sungguh orang yang dah sampai ke masjid Kobe ni. Apakah cara yang dilakukan untuk menjadikan masjid ini kalis gempa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masjid Kobe ni merupakan masjid yang sempurna, bukan macam setengah masjid yang terletak dalam deretan kedai atau dalam dewan. Beberapa kali mengalami gempa bumi, tetap bertahan. Kira hebat juga teknologi pembinaannya...

      Delete
  10. yes..tempat wajib singgah kalau ke Kobe pastu mkn di Nann Inn..best gak

    ReplyDelete

En/Cik Anonymous... sila tinggalkan nama...