Tuesday, February 28, 2012

Miri dan Brunei Pt 4

DAY 3 (2) - Brunei Darussalam


Brunei mempunyai rangkaian jalanraya yang agak baik. Dari sempadan kita boleh terus bergerak menuju ke Bandar Seri Begawan tanpa perlu melalui pekan-pekan yang kebanyakannya terletak berhampiran pantai. Jalan pintas ini bolehlah dianggap seperti lebuhraya, tapi masih ada jalan dua lorong dan sebahagiannya sedang dalam proses pembesaran.

Mercutanda pertama yang dijumpai setelah memasuki kawasan BSB ialah bangunan di bawah ini yang mungkin bangunan tertinggi di BSB. Kebanyakan bangunan di dalam bandar terutamanya yang terletak dengan masjid ketinggiannya tidak melebihi menaranya. Bangunan ini agak jauh dari pusat bandar.


Masa masuk Brunei saya tidak membawa peta atau GPS. Jadi semuanya main redah saja dan hanya berpanduakan papan tanda. Setelah berpusing-pusing akhirnya sampai juga ke pusat bandar. Lokasi pertama yang ditemui ialah Tamu Kianggeh yang terletak di tepi sungai.


Susah juga nak mencari parking di sini. Kami terus bergerak di kawasan  yang bertentangan dengan Kampung Air. Tempat parking semua penuh juga, jadi letak saja di tepi jalan. Nasiblah tak kena saman selama beberapa jam diletakkan di situ. Kami menyusuri kawasan tebing sungai hingga ke stesyen teksi air.


Ada beberapa saiz teksi air yang boleh di naiki bergantung kepada jumlah ahli rombongan. Perjalanan mengelilingi kampung air ini mengambil masa hampir sejam. Kita boleh minta untuk berhenti di sesuatu jeti tapi kami mengambil keputusan untuk terus saja. Keadaan pun bukan selesa sangat, faham-fahamlah kampung air.


Banyak rumah moden yang yang telah di bina dan keadaannya nampak selesa berbanding yang masih dalam keadaan asalnya. Stesyen minyak juga terdapat di kampung air ini.

Salah sebuah Masjid di Kampung Air

Sebahagian Istana Nurul Iman yang dapat dilihat dari Kampung Air.

Bandar Seri Begawan dIlihat dari Kampung Air.

Selesai mengelilingi Kampung Air, kami bergerak pula ke Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin iaitu salah sebuah Masjid yang tercantik di Asia. Apa yang unik tentang masjid ini ialah kubah utamanya yang diperbuat dari emas tulen. Ruang solat utamanya tidaklah begitu luas tetapi dibuat dengan sentuhan yang mewah.



Tidak jauh dari Masjid ini terdapat dua buah  Mall yang dihubungkan diantaranya melalui jalan bawah tanah. Keadaan di BSB juga tidak jauh berbeza dengan di tempat kita di mana terdapat ramai warga asing dari pelbagai negara dan mall di sini dijadikan tempat pertemuan mereka pada hujung minggu. Banyak kedai menjual souvenir di dalam mall ini, tapi kalau nak yang lebih murah boleh dibeli di kedai-kedai yang menghadap ke Kampung Air.


Kami beredar dari sini untuk ke Gadong yang terletak beberapa kilometer dari pusat bandar BSB dan seterusnya makan tengah hari sekali. Gadong merupakan sebuah kawasan komersil yang lebih happening berbanding di pusat bandar BSB. Banyak pusat membeli-belah di sini.


Kami keluar dari kawasan  Gadong pada jam hampir tiga petang untuk menuju ke Jerudong Park iaitu sebuah taman tema yang dulu perkhidmatannya adalah percuma. Jerudong terletak di jalan untuk menuju ke Miri. Nampak tamannya dijaga dengan agak baik tapi kawasan taman hiburannya telah pun ditutup. Rasa agak kecewa juga.


Oleh kerana dah berada di laluan ke Miri, kami terus ambil keputusan untuk balik ke sempadan. Malas rasanya nak mengulang ke BSB. Dalam perjalanan pulang kami mengambil jalan yang melalui pekan-pekan mulai dari pekan Seria hingga Kuala Belait. 

'Donkey' sedang mengepam minyak
Mesin pengepam minyak adalah pemandangan biasa di sini, tapi kalau nak melihatnya kenalah melalui jalan dalam yang merentasi pekan-pekan. Kalau dilihat dari segi bentuk mukabuminya macam tak percaya kat padang di sebelah rumah pun ada telaga minyak. Untung jadi rakyat Brunei.

Rumah-rumah di Kuala Belait
Di Kuala Belait kami singgah sebentar di masjidnya. Di Brunei, kebanyakan masjidnya mempunyai sistem hawa dingin berpusat dan sentiasa dibuka walaupun bukan waktu solat. Kami juga sempat singgah di pasar malam di Kuala Belait yang dibuka agak awal. Makanan yang dijual tidak jauh bezanya dengan yang terdapat di Miri. 

Jam lima petang kami keluar menuju sempadan. Agak masih awal lagi. Tapi rasanya cukuplah dulu buat kali ini. Sempadan Sarawak Brunei ditutup pada jam sepuluh malam. Jadi kalau sesiapa nak ke sana pandai-pandailah set masa supaya tak tersadai di sempadan.


11 comments:

  1. mmg byk pengalaman yg berbeza..nice sharing.

    kubah emas..dasyat sungguh. tak tau pulak saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brunei ni mmg kaya sangat, apa pun boleh buat...

      Delete
  2. Best je tengok kampung air ni kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa, sebenarnya tidakla best sangat pun, banyak juga yg teruk...

      Delete
  3. Thanks for your article coz I memang plan nak g Brunei :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak dapat cover semua, mungkin Miss Tina boleh explore lebih lagi...

      Delete
  4. Mungkin next trip boleh cover semua...

    ReplyDelete
  5. tq atas info saudara. tp sekarang dah 125 lerrr hyundai matrix. uhuhu

    ReplyDelete

En/Cik Anonymous... sila tinggalkan nama...