Wednesday, April 8, 2015

Surabaya > Bromo Pt 1 - Sekitar Surabaya

Trip Surabaya dan Bromo ini dirancang lebih kurang sebulan sebelum berlepas. Memang malas sangat nak buat research. Lebih-lebih lagi masa tu kena juga buat persediaan untuk trip ke Guangzhou. Jadi soal itinerary kami serahkan kepada pak supir untuk menguruskannya.

Lepas tu rasa macam panjang sangat tempoh di sana padahal tujuan utama kami cuma untuk bersiar sekitar Surabaya dan Bromo saja.

Dari empat orang yang nak pergi pada mulanya cuma tinggal tiga saja yang jadi pergi. Jadi kami pakat untuk ambil satu bilik saja dengan katil tambahan.
 
Rakan-rakan untuk trip kali ini.
 
Penerbangan dari KLIA2 ke Surabaya mengambil masa 2 jam 40 minit. Alhamdulillah sampai di Juanda International Airport dalam keadaan cuaca yang amat baik. Kami di sambut oleh supir mas Nyoman yang berasal dari Pulau Bali tapi sudah lama menetap di Surabaya.
 
Dari airport kami minta mas Nyoman singgah di tugu yang sangat terkenal di Surabaya yang terletak di hadapan pintu masuk zoo. Kebetulan tempat ini di laluan yang sama untuk ke kota Surabaya.
 
Zoo Surabaya.
 
Di hadapan Tugu Surabaya.
 
Selesai berfoto dalam cuaca yang membahang, kami minta mas Nyoman cari tempat makan untuk makan tengah hari. Kami dibawa ke satu jalan yang terdapat banyak restoran yang nampak agak mewah.
 
Pergi solo ni bolehlah belanja lebih sikit berbanding pergi dengan keluarga. Masuk dan terus ambil tempat duduk. Lepas siap ambil pesanan baru perasan kebanyakan pelanggan restoran tu terdiri dari orang Cina Indonesia. Mula-mula rasa ragu juga tapi ternampak ada pekerjanya yang berhijab jadi rasa lega sikitlah. Ikut selera saya, makanannya memang tak sedap. Tapi supir kami makan agak berselera.
 
Lepas makan singgah di kedai telekomunikasi untuk cari kad sim untuk internet.
 
Kami tak bercadang untuk check in hotel lebih awal kerana mas Nyoman beritahu setiap petang akan hujan di Surabaya. Kalau sudah check in memang payah sikitlah nak keluar. Ikut itinerary yang di susun oleh supir, kami akan dibawa ke Masjid Muhammad Cheng Ho yang terletak di Jalan Gading.
 
Pintu gerbang masuk ke kawasan Masjid Muhammad Cheng Ho.
 
Masjid bersenibina China dengan warna merah dan hijau sebagai warna utamanya.
 
Ruang utamanya mampu menampung 200 jemaah. Ruang hadapan yang agak luas merupakan gelanggang bola keranjang akan digunakan sebagai tempat solat pada hari Jumaat.
 
Keluar saja dari kawasan masjid, hujan sudah mulai turun. Destinasi kami seterusnya ialah Pulau Madura. Untuk ke Pulau Madura sekarang ni agak mudah kerana sudah ada Jambatan Suramadu yang menghubungkan Pulau Jawa ke sana.
 
Panjang jambatan yang menyeberangi Selat Madura ini lebih kurang 5.5 km dan merupakan jambatan yang terpanjang di Indonesia. Jambatan ini mula digunakan pada tahun 2009.
 
Plaza tol untuk ke Pulau Madura.
 



Supir membawa kami hingga ke kawasan Bangkalan di Pulau Madura. Memang nampak jelas Pulau Madura ini agak ketinggalan pembangunannya berbanding Surabaya.
 
Di sana pada waktu itu adalah musim durian dan rambutan.  Sempat juga merasa sebiji dua, tapi agak kurang berisi berbanding durian di tempat kita. Rata-rata gerai rambutan di sini tertulis perkataan binjai. Mulanya terfikir mungkin ini adalah istilah tempatan. Rupanya binjai adalah spesis rambutan terbaik yang berasal dari kawasan Binjai, Sumatera Utara.
 
Tempat persinggahan terakhir hari ini ialah Masjid Sunan Ampel iaitu salah satu masjid tertua di Indonesia yang terletak di Surabaya Utara. Di Indonesia masjid-masjid yang ternama biasanya menjadi tumpuan pelancong keagamaan atau di sana di panggil wisata religi. Jadi di sini orang memang sentiasa ramai tak kira waktu. Biasanya pelancong religi akan tinggal beberapa hari di sesuatu masjid untuk beramal ibadah.
 
Di sini juga terdapat ramai peniaga keturunan Arab Indonesia yang menjual barang-barang keperluan untuk bersolat dan lain-lain yang sewaktu dengannya.
 
Laluan menuju ke masjid yang sentiasa sesak.
 
Masjid yang agak lebar. Sempat bersolat jamak di sini.
 
Keluar dari kawasan masjid sudah menghampiri waktu maghrib walaupun jam belum menunjukkan jam enam petang. Agak cepat masuk waktu maghrib di sini. Kami minta mas Nyoman terus ke hotel penginapan iaitu Hotel Santika Premiere yang terletak di Jalan Raya Gubeng, Surabaya Center. Hotel juga kami serahkan kepada supir untuk mencarinya. Memang kami bawa badan saja untuk trip kali ini.
 
Hotel yang sangat best.
 
Malam itu memang kami tiada aktiviti lain kecuali mencari tempat untuk makan. Hujan masih belum berhenti. Ada dua tiga orang staf hotel yang pernah bertugas di beberapa hotel di Malaysia dan memberikan layanan yang sangat baik kepada kami. Untuk keluar kami diberikan payung satu seorang.
 
Rupanya memang tak ada restoran di sepanjang jalan ini. Agak jauh juga kita orang berjalan di kiri dan kanan hotel ini. Sebelum keluar hotel ada staf beritahu, ada warung di sebelah hotel ini, tapi nampak macam tak berapa teratur. Tapi akhirnya kami terpaksa ke sana juga. Padan muka...
 

Hanya tinggal satu menu saja yang ada untuk malam itu iaitu mee kluntung. Boleh tahan sedap rasanya bersama segelas teh O panas. Mas Gunadi Firdaus, kamu pernah makan mee ini atau belum???

95 comments:

  1. Replies
    1. Sila pergi lagi Haslinda...dah banyak perubahan sekarang...

      Delete
  2. ini trip geng bapak-bapak..ke Guangzhou..geng ibu-ibu...hehe..

    mee kluntung mcm mee bandung..byk sayur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah nampaknya... nohas dah lama tak jalan2 ni...

      Tak macam mee bandung...sebab agak cair... sedap tapi dah lupa pulak rasanya macam mana...

      Delete
    2. in shaa Allah, bulan Ogos baru nk start..

      Delete
  3. Replies
    1. Tapi trip Zilla buat buat saya jeles...tempat yg jarang orang pergi dan banyak mencabar fizikal. Kalaulah saya masih larat...

      Delete
    2. Rindu siapa kat Surabaya tu en Din...hehe

      Delete
    3. En.Khai, la ne tiket nak p surabaya kalau takde promo mau cecah RM900 (baru check semalam) huhuhu..memang pendam jelah hasrat nak repeat huhuhu.

      En. Mie, tak perlu jeles..saya juga lepas ne mmg bhajat nk slow down..tak larat dah rasanya...

      Delete
  4. Assalam mie,
    Subhanallah
    santek sungguh masjid tu kan3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masjid yang mana Ary...tapi kedua2nya memang cantik...

      Delete
    2. Assalam mie,
      panggil sha :)
      masjid hat hijau merah senibina china tu haaaaaaaaaa

      Delete
    3. Khabarnya ada lagi masjid lain yg bersenibina China di Jawa Timur ini...

      Delete
  5. Suatu hari harap dapat join PLM ? boleh bawa JM sekali..hi3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abe MKL..adakah JM bermimpi?...baca komen ni berulang kali...adakah Abe MKL yg komen?

      Delete
    2. En Din nak bawa JM... ada brannn dengan Cinta...

      Delete
    3. JM kamu tidak bermimpi...ini realiti...hehe

      Delete
    4. abe MKL tu berani cakap je PLM..tapi tak berani buat hahahaha

      Delete
  6. Wah, teringin hendak ke Pulau Madura..mesti menarik di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak best lah pulau madura tu..sbb PLM cakap just mkn buah binjai dan durian..itu pun sbb musim buah...jika bukan musim..makan buanh anggur je lah....pastu kurang pembangunan compare to surabaya..

      Ehh..PLM..pegi Pulau Madura tu mkn buah je kan :-)

      Delete
    2. Rasanya tak banyak tempat menarik di Madura en Din...lebih baik ke Bromo dan kawah Ijen...

      Delete
    3. JM.. munkin ada tempat menarik kat Madura cuma kurang publisiti...Mungkin JM boleh ajak Zilla exolore Madura pulak...

      Delete
    4. di madura tu byk tempat menarik, encik..cuma akses nak ke sana tu agak payah dan kurang pendapat perhatian dari pemerintah tempatan..jadinya ada tempat wisata menarik yang tidak berada dlm keadaan yang baik/terawat...apa pun, encik harus cuba ke madura satu hari nanti..gadis madura, cun woooo :D

      Delete
    5. Owh... baru teringat Zilla pernah menjelajah Pulau Madura hingga ke bahagian timurnya di Sumenep...

      Delete
  7. Kenapa hotel santika dikatakan hotel yang sangat best?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb dapat layanan isteri mewa...dapat payung hhehehe

      Delete
    2. ahakss...prof...JM gurau ngan PLM...saje taip istimewa kepada isteri mewa heheheeh

      Delete
    3. Hotel ni aga berbintang jugaklah en Din. Lobi pun luas...siap ada singer menyanyi di lounge... Sarapan paginya pun banyak pilihannya dah macam juadah berbuka puasa...

      Delete
    4. JM... kamu nakal ye...kena babab nanti...

      Delete
  8. hamboiii trip solo katanye...kira trip org bujang la ni yer en mie...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah DJ sesekali nak rasa medeka jugak.. kuikuikui

      Delete
  9. Pak Lang Mie nampak SADO..jap sambung baca!

    ReplyDelete
  10. kiranya trip ni selepas trip ke guangzhou eh..bulan berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seminggu selepas balik dari Guangzhou...akhir Januari...

      Delete
  11. mas nyoman? salah taip jadi Mas Nyaman sekali!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu nama yang agak tipikal bagi orang Bali...cara layanannya memang nyaman walaupun dia beragama hindu. Selamba je dia ikut kitaorang pergi masjid. Siap beritahu kalau nak solat,pergilah...

      Delete
  12. Jambatan ke Pulau Madura tu lebih kurang Jambatan ke Pulau Pinang..siap ada Gerbang Tol...kita bayar or supir yg bayar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi Jambatan Pulau Pinang lebih panjang dan pemandangan di sekitarnya lebih menarik.

      Delete
    2. JM lihat dari segi architechure nye prof...dari segi panjang tu mmg tok leh challenge arggh kan

      Delete
    3. JM jangan main-main... tengok tu penduduk Penang sudah pertahankan jambatan PP. Tol tu semua sudah masuk dalam caj kereta sewa JM...

      Delete
    4. untung penduduk penang ada 2 jambatan!

      Delete
    5. Penduduk Putrajaya macam JM lagi untung... ada banyak jambatan...

      Delete
    6. ahahahaha...yang ni memang kelakar..PLM boleh buat lawak jugak rupanya hehehhe

      Delete
  13. hotel sgt best tapi lokasinya kurang best kerana jauh dari lokasi tempat mkn...opss..nk tanya PLM...berapa supir ni charge..bagaimana cara nk contact..or PLM pernah share sblm ni..maybe JM x perasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Caj untuk kereta sebanyak 4 juta rupiah termasuk tol,minyak dan parking. Hotel bayar lain. Syarikat yang sama dengan trip di Jogja cuma supirnya orang lain....

      Delete
  14. Replies
    1. ingatkan dh habis komen...ada lagi ehehehe

      Delete
    2. Kami ni pemalu en Din...jadi terpaksalah bertopeng... Lainlah macam en Din dan JM...slim melim macam model...

      Delete
    3. takpe PLM...masing2 ada privasi so kami menghormati...no hal lah

      Delete
  15. Replies
    1. ni mesti salah baca ni...kl+untung jadinya KLUNTUNG heeee

      Delete
    2. Mee kelentong tu resipi baru en Din. Nantilah kita minta JM tolong buat...

      JM ngan en Din... sudah2... jgn gaduh...hehe

      Delete
  16. Entri ini mengingatkan saya tentang Surabaya dan Pulau Madura. Saya seronok ke sini. Bandarnya bersih dan teratur.

    Saya juga pernah ke Masjid Cheng Ho itu dan solat Jumaat di situ. Jambatan Suramadu juga saya dah lalu dan berhenti bergambar di situ. Tapi masjid yang saya pergi ialah Masjid Syeikh Kholil (wali) di Madura.

    Saya pernah tidur di Hotel Santika, tapi di Yogja, bukan Surabaya. Sama tak dengan yang di Yogja? Cuba tengok entri saya tentang Yogjakarta. http://nota-kembara.blogspot.com/2013/06/ekskursi-dua-hari-di-yogyakarta-kota.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Surabaya agak bersih dan teratur. Saya sebenarnya kali kedua ke Surabaya... sekarang ni semakin banyak bangunan tinggi sdg dibina...

      Di Madura sya tidak pergi jauh ke dalam... cuma di kawasan Bangkalan saja...makan2 buah dan balik..

      Yang di Jogja pun nampak menarik cuma yang di Surabaya hotelnya masih baru dan agak besar. Mungkin jenama Santika ada dalam kelasnya yang tersendiri...

      Delete
  17. Sedap tak mee kluntung tu?

    Mie tahu tak maksud Surabaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak sedap mungkin masa tu kami tengah kelaparan... tak ingat rasanya macam mana...nak bandingkan dengan mee di tempat kita...

      Surabaya tu gabungan dua nama... Sura iaitu jerung dan buaya...

      Delete
    2. Betul tu, Sura = sejenis ikan, Baya= buaya, sebagaimana terpamer pada tugu di tepi jalan dan gambar di atas. Ada lagendanya sebgaimana diceritakan oleh kawan Surabaya saya.

      Delete
  18. jangankan pernah makan pak Mie. dengar nama mee kluntung saja baru tahu dari blog pak Mie. saya kalo ke surabaya, sama teman diajak makan rujak cingur pak Mie..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry mas.. istilah baru barang kali...

      Saya ada juga diberitahu supir untuk mencuba rojak cingur... iaitu campuran buah-buahan dan cingur... Itu yang buat saya tak boleh terima... cingur tu hidung lembu kan mas Gunadi...

      Delete
    2. Ya, saya pun suka rojak Cingur...setiap kali ke Surabaya pasti saya cari.

      Delete
  19. cantik masjid cheng ho tu.

    mee kluntung..agak pelik bunyinya. mujur sedap ya en.mie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cantik dan unik Ujie...ada beberapa buah lagi masjid spt ini di Jawa Timur.

      Di Jatim ni ada bermacam2 jenis mee...nasib yg saya makan tu sedap...

      Delete
  20. CT daaaatang =)

    waaah ada trip lagi bersambung dari balik Guangzhou.. cayalah..
    kebun binatang ? oookay hihi.. takleh gelak !! takleh !! hormat..
    rasanya PLM amek gambar dah kan dengan tugu buaya di daratan tu ?

    masjid first cantik.. klasik..
    masjid second peeergh besar..
    memang selesa habis nampaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tripni seminggu lepas balik dari Guangzhou...join kengkawan...
      Istilah tak boleh tahan kan... kebun binatang tu... biasa kebun sayur ke, kelapa ke...
      Eh belum lagi SYM... baru je berkenalan dengan dg dua ekor nate tuh...

      Masjid kat sana memang cantik2.. diaorang sangat kreatif...

      Delete
    2. memang istilah unik tapi takleh ngate.. bahasa tempat orang hihi..
      eeeeh tugu sebelum ni kat mana yee.. yang trip solo PLM tu..

      keliru sudah. banyak benar trip hihi..

      Delete
    3. PLM sendiri pun dah lupa...sbb dah lama sangat kot...

      Delete
  21. trip org bujang ni.

    Saya dah 2x ke surabaya tp belum sempat cover attraction surabaya tu sendiri. selalu mmg terus keluar surbaya g bromo & ijen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trip warga veteran ni sebenarnya Jea...

      Saya sebenarnya malas nak meronda2 sebab ini kali kedua ke sana. Tapi kenalah melayan kehendak member yg first time ke sana. Agak sayang juga kerana kita orang tak sampai ke Ijen...

      Delete
  22. Ntah bilalah dapat ke Surabaya..tumpang baca citer pak lang Mie jadilah.... hehehe..pelik je nama me kluntung tu..tapi macam mi sup je kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama menyepi kan Wa... Ke Surabaya tu boleh je pergi dengan anak-anak, cuma ke Bromo tu agak kurang sesuai...

      Kat sana memang ada bermacam nama jenis mee...mee setan pun ada...

      Delete
  23. Amboi.... kemain ligat trip PLM tahun ni. Lepas ke China, ke Indonesia pulak. Hehehe.... Cantik replika Surabaya tu. Ada cerita di sebaliknye ke? Cer citer cer citer..... Sebab lama sudah hamba bertapa tak menyingah di teratak PLM ni. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trip ke Surabya tu kebetulan diajak oleh rakan sekerja. Memang tak ada plan pun. Tu yang minta supir sediakan itinerarynya.

      Tugu Surabaya tu memang ada ceritanya... cari sendiri kat pakcik Google...hehe

      PLM masih lagi tertunggu posting Farel ke Nanning tu... akhirnya kluar juga...

      Delete
  24. saya raswa ada masjid cheng ho satu lagi dekat2 dengan Malang. Bangunannya berwarna merah dan senibina ala-ala cina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khabarnya memang ada banyak masjid bersenibina China di wilayah Jawa Timur ini...

      Delete
  25. Mee kluntung.. nama macam lontong..
    kenapa dipanggil mee kluntung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak macam lontong langsung...lotong pun tak...hehe
      Mee kluntung masih OK lagi sebab kat sana mee setan pun ada...

      Delete
  26. Wah gitu kan kalau gi solo katanye boleh makan mewah sikit. Tapi memang tu lah realitinya kan Mie. Trip trio santai namanya ni.

    ReplyDelete
  27. Hehe Bie... kalau pergi dengan keluarga boleh jadi double triple bajetnya. Sesekali berjimba dengan member best jugak...

    ReplyDelete
  28. Waah kebetulan ada trip tentang surabaya. Salah satu kota yang saya ingin sekali tinggal di sana. Surabaya dan malang memang banyak sekali spot yang bisa dikunjungi, apalagi kalau berkisah tentang lidah dan perut jajanannya luar biasa banyak, murah, dan lezat.

    Kunjungi saya juga di http://jejalanjajan.wordpress.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan kamu...memang banyak sekali tempat menarik di wilayah Jawa Timur ini. Hajat untuk ke kawah Ijen tidak kesampaian... mungkin lain kali. Makanannya juga beraneka dan murah...

      Terima kasih kunjungannya ke sini...

      Delete
  29. bagus sekali gan tempat liburannya,..terimaksih..

    ReplyDelete
  30. Replies
    1. Sebab Surabaya banyak tempat menarik... akan ke sana lagi Januari 2017...

      Delete

En/Cik Anonymous... sila tinggalkan nama...