Monday, November 22, 2010

Pulau Burung Port Dickson


Walaupun boleh dikatakan kerap pergi ke Port Dickson tetapi inilah kali pertama dapat singgah di sini sempena cuti Hari Raya Eidul Adha. Jalan masuk yang tidak begitu jelas menyebabkan tidak ramai orang yang datang ke sini.


Panjang jambatan ini dari daratan untuk sampai ke Pulau Burung adalah lebih kurang lima ratus meter. Sebenarnya jika air surut kita boleh berjalan kaki sahaja untuk sampai ke pulau ini.


Hairan juga mengapa pulau ini di panggil Pulau Burung kerana tidak nampak banyak burung pun di pulau ini.



Terdapat beberapa jenis spesis ketam yang terdapat di sini selain daripada pokok-pokok bakau yang tumbuh meliar. Berhampiran pulau ini terdapat sebuah pantai yang berpasir putih iaitu Pantai Cahaya.


Cara untuk sampai ke sini, jika kita datang dari lebuhraya Seremban Port Dickson. Ambil jalan arah ke bandar PD hingga berjumpa Bayu Beach Resort. Jalan masuk terletak kira-kira lima puluh meter selepas resort tersebut.

8 comments:

  1. aku gi gak Pulau tu ... tp tak sampai kat Pulau tu betul.... cuma sampai kat jambatan tu jer... sibuk layan org pancing ikan kan pantai sebelah tu ..... aku standard laa kaki layannnn..... apa lagi layannnnnnnnnnnnnnn...

    ReplyDelete
  2. Tak pe lain kali singgah lagi. Kalau makan tgh hari sekeluarga kat bawah pokok sebelum jambatan tu mmg best betul.

    ReplyDelete
  3. ape yg best kat pulau ni?
    i nak pegi weekend ni.

    ReplyDelete
  4. Sori babykiut lambat jwb, sbb tak perasan. Takde apa2 kat pulau ni, cuma tempat untuk ambil angin.

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Rasanya tiada halangan, sbb tak nampak apa2 signboard larangan memancing...

      Delete
  6. kena pergilah...tempat ini berwajah baru sudah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahun 2011 masih OK lagi... sekarang ni tahulah macam mana keadaannya...

      Delete

En/Cik Anonymous... sila tinggalkan nama...